fredag 22 maj 2015

Kongo

Enligt en läckt FN-rapport har rwandiska soldater gjort sig skyldiga till folkmord i grannlandet Kongo-Kinshasa. Rwanda avvisar uppgifterna och säger att FN försöker dölja sina egna misstag.

Enligt en rapport från FN:s kommissionär för mänskliga rättigheter finns detaljer om 600 allvarliga brott som begåtts i Kongo av styrkor från en rad länder, men enligt experter var Rwanda värst och borde åtalas för folkmord.

Det är omoraliskt och oacceptabelt att FN, en organisation som misslyckades att förhindra folkmordet i Rwanda, nu anklagas armén som stoppade folkmordet för att ha begått grymheter i Kongo, sade Rwandas regeringstalesman Ben Rutsinga. FN:s fredsbevarande styrkor har fått omfattande kritik för att ha misslyckats med att stoppa folkmordet i Rwanda 1994 då 800 000 dödades av hutumilis. Majoriteten av offren var tutsier, men även många hutuer mördades. Tutsi-ledda soldater, under ledning av den nuvarande presidenten Paul Kagane, återtog kontrollen över landet. Enligt mig så räknas det som folkmord om så många människor mördas och om jag skulle bo i det landet skulle jag känna mig otrygg eftersom så många blev dödade.
  


   


Författare: Gustav

Min källa är DN.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar